Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg - en latere wijzigingen.
De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018)
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
De schoolstraat is sinds 20 oktober 2018 in de wegcode als volgt opgenomen:
Artikel 22undecies. Verkeer in schoolstraten
In de schoolstraten is de openbare weg voorbehouden voor voetgangers en fietsers.
Alleen bestuurders van motorvoertuigen die in de straat wonen of van wie de garage in die straat gelegen is, alsook prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, alsook voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de wegbeheerder, hebben toegang tot de schoolstraat.
Bestuurders die in de schoolstraat rijden, doen dit stapvoets; ze laten de doorgang vrij voor de voetgangers en fietsers, verlenen hen voorrang en stoppen er zo nodig voor. De bestuurders van gemotoriseerde voertuigen brengen de voetgangers en fietsers niet in gevaar en hinderen hen niet.
Artikel 135, §2, 1° van de nieuwe gemeentewet bepaalt dat de gemeente bevoegd is om het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en plaatsen te verzekeren.
Het college keurt de tijdelijke politieverordening, voor de schoolstraat aan school Rozenregen, goed.
De verordening loopt van 20 mei 2019 tot en met 14 juni 2019 op schooldagen. Dit telkens en slechts in de volgende straten:
- de toegang is verboden in beide richtingen, voor gemotoriseerd verkeer;
- de maatregel geldt niet voor fietsers;
- de toegang is niet verboden voor in- en uitrijdend verkeer van buurtbewoners, weliswaar aan een trage snelheid en rekening houdend met voetgangers en fietsers.
Dit wordt gesignaleerd door:
- nadarhekken voorzien van verkeersbord C3;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2, Type IV ‘Uitgezonderd fietsers’ en een aanvullend onderbord ‘Uitgezonderd hulp- en nutsdiensten’.